Regelmatig te laat komen is reden voor ontslag

time-2980690_1280.jpg

Regelmatig te laat komen is reden voor ontslag. Het wordt vaak gezien als een bagatelovertreding: te laat komen. In de woorden van onze Minister-President: een zonde, maar geen doodzonde. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wat doe je met (of aan) laatkomers in je organisatie?

Te laat komen is een teken van het zichzelf de vrijheid permitteren, eigen regels te stellen en van een gebrek aan commitment. Geen eigenschappen die je de ideale werknemer toedicht. En hoe moeilijk het soms ook kan zijn om aan personeel te komen, een werkgever zou met niemand minder dan de ideale werknemers moeten willen werken.

Kaper Nooijen Advocaten legde recentelijk bij de kantonrechter in Rotterdam een ontslagverzoek voor van een werknemer die regelmatig te laat kwam en, ondanks dat hij daarover gewaarschuwd was, in herhaling viel. 
In de procedure heeft de werkgever aangevoerd dat de werknemer in kwestie een verbetertraject kreeg aangeboden, waarin ook het op tijd komen (naast andere, inhoudelijke verbeterpunten) een doelstelling was. Toen hij in de eerste maand van dat verbetertraject al driemaal te laat was gekomen, heeft de werkgever het verbetertraject afgebroken en de werknemer direct bij zich geroepen om zijn aankomend ontslag mede te delen.

Hij was dus een gewaarschuwd man, die zich tijdens het verbetertraject had moeten realiseren dat te laat komen niet geaccepteerd zou worden. 

In de ontslagprocedure stelde de werknemer eerst dat hij toestemming had om later te komen in de periode voor het verbetertraject (wat niet vast kwam te staan) en vervolgens dat hij niet te laat was gekomen gedurende het verbetertraject. Dat werd door de werknemer niet verder onderbouwd. 
Omdat de werkgever in een Excel-sheet de tijden had bijgehouden waarop deze werknemer op het werk verscheen, en in die Excel-sheet stonden in de betrokken periode drie tijdstippen na de afgesproken uiterlijke begintijd, nam de kantonrechter aan dat hij die betreffende driemaal inderdaad te laat was geweest.

De inhoudelijke vraag waarover de kantonrechter zich moest buigen is of dat te laat komen tijdens het verbetertraject zodanig verwijtbaar is dat de arbeidsovereenkomst moet eindigen? Ja, beantwoordt de kantonrechter die vraag; van een werknemer mag in zijn algemeenheid verwacht worden dat hij simpele instructies, zoals op tijd op het werk verschijnen, opvolgt. De betreffende werknemer had een kort dienstverband en was sinds zijn indiensttreding al meerdere keren te laat gekomen. Hij was hierop aangesproken (ook al voor het verbetertraject) en had gelegenheid gekregen zijn gedrag te verbeteren. Hij was dus een gewaarschuwd man, die zich tijdens het verbetertraject had moeten realiseren dat te laat komen niet geaccepteerd zou worden. Ook als het maar om een paar minuten zou gaan (de tijdstippen die werkgever tijdens het verbetertraject aantekende, betroffen 2 keer 10 minuten en 1 keer 15 minuten te laat). 
Onder die omstandigheden heeft de kantonrechter geoordeeld dat te laat komen verwijtbaar handelen is, dusdanig dat van een werkgever niet verlangd kan worden dat hij de arbeidsovereenkomst laat voortduren. Werknemers zijn het visitekaartje van de werkgever. Ook het signaal richting klanten is niet juist, als het personeel van werkgever ook daar te laat komt opdagen.

Voor de fijnproevers, de gehele uitspraak lees je hier(pdf)


Wil je hier nou meer over weten? 
Bel 
040 238 04 44 of stuur een bericht naar info@kapernooijen.nl om een adviesgesprek te plannen.