THEMAWEEK DE OVEREENKOMST | Dag 5: Thuiswerkers

Tijdens deze themaweek behandelen we alle soorten overeenkomsten op basis waarvan gewerkt wordt. We bespreken de verschillen en de kenmerken van:

  • De arbeidsovereenkomst;

  • De overeenkomst van opdracht;

  • De overeenkomst van aanneming van werk en contracting;

  • Zzp’ers;

  • Thuiswerkers;

  • Platformwerkers;

  • Flexibele arbeidsrelaties (bepaalde tijd, oproepcontracten, uitzendwerk en payrollwerk);

Dit artikel gaat over de ins en outs van werken met Thuiswerkers.

Thuiswerkers

Thuiswerken is, mede door de COVID-19 pandemie, een steeds vaker voorkomende variant van flexibel werken. Werken vanuit huis vereist vertrouwen en afspraken tussen werkgever en werknemer. Deze afspraken kunnen worden vastgelegd in een zogenaamde thuiswerkovereenkomst.

Deze thuiswerkovereenkomst maakt de onderlinge verwachtingen tussen werkgever en werknemer duidelijke voor beide partijen. In de thuiswerkovereenkomst staat over het algemeen opgenomen op welke dagen de werknemer thuis zal werken, welke werkzaamheden hij zal verrichten en in welke mate de werknemer bereikbaar dient te zijn.

Een thuiswerkovereenkomst kan worden opgenomen als een toevoeging op een nieuwe of bestaande arbeidsovereenkomst, maar kan ook gewoon dienen als een arbeidscontract. Op de thuiswerkovereenkomst zijn dezelfde wettelijke bepalingen van toepassing als op de standaard arbeidsovereenkomst.

Sinds de invoering van de Wet Flexibel Werken kunnen werknemers een verzoek doen om thuis te mogen werken. De werknemer dient wel aan enkele vereisten te voldoen:

• De werknemer is ten minste een half jaar in dienst
• Het bedrijf waar werknemer werkt dient minstens 10 werknemers te hebben
• Indien werknemer al eerder een verzoek heeft ingediend, dient dit verzoek minimaal één jaar geleden te zijn.

Ook het verzoek zelf dient aan enkele eisen te voldoen. Het verzoek moet schriftelijk en twee maanden voor de gewenste ingangsdatum zijn ingediend bij de werkgever. Het verzoek moet in ieder geval de gewenste ingangsdatum en de gewenste arbeidsplaats per werkdag bevatten.

Naar aanleiding van een dergelijk verzoek dient de werkgever overleg te plegen met de werknemer over zijn verzoek. De werkgever dient voorts één maand voor de gewenste ingangsdatum van het verzoek zijn beslissing kenbaar te maken aan werknemer. Een eventuele afwijzing van het verzoek dient schriftelijk te worden gemotiveerd door werkgever.

Wil je hier nou meer over weten? Bel Kaper Nooijen Advocaten. Wij weten hoe het zit.

Roos VerhoorenNieuws