KPN schaft maximumaantal vakantiedagen af
Het was deze week overal in het nieuws: KPN registreert niet langer het aantal vrije dagen van de werknemers. Ze kunnen – in principe – zoveel vrij nemen als ze willen, zolang ze hun werkzaamheden maar naar behoren uitvoeren en hun targets halen. Een uit Amerika overgewaaide trend die we in de markt steeds vaker tegenkomen. KPN is de eerste grote corporate die dit nu invoert.
Het lijkt op het oog een heel sympathieke maatregel. Het legt de verantwoordelijkheid voor het nemen van vrije dagen bij de werknemer, die zich op papier vrij kan voelen alle vakanties te genieten waar hij behoefte aan heeft. De ervaring leert echter dat medewerkers in de praktijk juist minder vakantiedagen opnemen, wanneer zij deze vrijheid krijgen. Of daarmee de rechten van een werknemer op het wettelijk minimum en mogelijk bij cao of arbeidsovereenkomst extra vergunde aantal vakantiedagen ook genieten, is in de basis een verantwoordelijkheid van de werkgever. Die moet daarop wijzen en de werknemer in staat stellen en stimuleren die vakantie te genieten. Vanuit een autonomie principe wordt die vrijheid (en daarmee dus de verantwoordelijkheid) nu bij de werknemer gelegd. Het is echter de vraag of dit op de lange termijn tot een betere work life balance zal leiden.
Volg ons op LinkedIn, Instagram of Facebook om op de hoogte te blijven van deze en andere ontwikkelingen!