What’s New in 2025? Wijziging wet tegemoetkoming loondomein

Dit wetsvoorstel introduceert belangrijke wijzigingen in de fiscale regelingen rond loonkostenvoordelen. Een centrale maatregel is de afschaffing van het lage-inkomensvoordeel (LIV) per 1 januari 2025. Het LIV, bedoeld als tegemoetkoming in de loonkosten voor werkgevers die werknemers met een inkomen net boven het wettelijk minimumloon in dienst hebben, heeft volgens evaluaties slechts beperkt bijgedragen aan het doel om werkgelegenheid voor deze doelgroep te stimuleren. De regeling voorzag in een automatische uitbetaling, berekend door het UWV op basis van ingediende aangiften loonheffingen, en werd vastgesteld in een beschikking van de Belastingdienst. Ondanks deze structuur heeft het kabinet besloten om het LIV af te schaffen, een afspraak die reeds in het pensioenakkoord en het coalitieakkoord van kabinet Rutte-IV was opgenomen. Een deel van de vrijkomende middelen zal worden ingezet om de gevolgen van deze afschaffing te verzachten.

Naast de afschaffing van het LIV omvat het wetsvoorstel ook drie wijzigingen in de loonkostenvoordelen (LKV), waarmee werkgevers worden gestimuleerd om werknemers uit specifieke doelgroepen in dienst te nemen. De voorgestelde wijzigingen hebben betrekking op de overdraagbaarheid van voordelen bij een werkgeverswissel, de centralisatie van het aanvraagproces bij UWV en een versoepeling van de voorwaarden voor het LKV 'herplaatsen arbeidsgehandicapte werknemer'.

1. Overdraagbaarheid van het LKV bij werkgeverswissel

Het voorstel introduceert de mogelijkheid om de resterende looptijd van een loonkostenvoordeel mee te nemen wanneer een werknemer van werkgever wisselt. Deze maatregel vergemakkelijkt de continuïteit van voordelen voor werknemers die tot een LKV-doelgroep behoren, ongeacht veranderingen in hun werkkring.

2. Eén loket voor doelgroepverklaringen

Momenteel moeten werknemers in sommige gevallen een doelgroepverklaring aanvragen via de gemeente, terwijl in andere gevallen het UWV verantwoordelijk is. Dit verdeelde proces leidt regelmatig tot administratieve problemen, zoals het niet op tijd ontvangen van verklaringen door het UWV. Om deze knelpunten op te lossen, zal het UWV voortaan verantwoordelijk zijn voor alle aanvragen. Hierdoor ontstaat een centraal loket waar zowel werknemers als, bij machtiging, werkgevers terechtkunnen. Het UWV heeft aangegeven bereid te zijn deze taak over te nemen.

3. Verruiming van het LKV voor arbeidsgehandicapten

Het LKV 'herplaatsen arbeidsgehandicapte werknemer' wordt aangepast om het voor werkgevers aantrekkelijker te maken. In de huidige vorm wordt er weinig gebruik gemaakt van deze regeling vanwege de strenge voorwaarden. Met de voorgestelde wijzigingen zal een werkgever ook recht hebben op het LKV wanneer een werknemer tijdens de WIA-wachttijd gedeeltelijk zijn eigen functie hervat of overstapt naar een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Ook na afloop van de wachttijd kan de werkgever aanspraak maken op het voordeel, mits de werknemer in dienst blijft en een WIA-uitkering ontvangt. De werknemer moet in deze gevallen binnen drie maanden na de hervatting van het werk of na het ontstaan van de WIA-uitkering een doelgroepverklaring aanvragen bij UWV.

Deze uitbreiding geldt ook voor situaties waarin de werknemer tijdens de wachttijd gedeeltelijk werkt, opnieuw uitvalt en later terugkeert naar zijn oorspronkelijke of een andere functie. UWV zal in alle gevallen controleren of de werknemer voldoet aan de voorwaarden, waaronder het recht op een WIA-uitkering (minimaal 35% arbeidsongeschikt) en het in dienst zijn bij dezelfde werkgever gedurende de arbeidsongeschiktheidsperiode. De overige voorwaarden en de hoogte van de tegemoetkoming blijven ongewijzigd.

Aanvullende technische wijzigingen in de Wtl

Het wetsvoorstel bevat ook enkele technische verbeteringen in de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl). Een belangrijke wijziging betreft het structureel maken van het LKV 'doelgroep banenafspraak' vanaf 1 januari 2025. Werkgevers hoeven in deze gevallen geen doelgroepverklaring meer aan te vragen, omdat ze via het doelgroepregister zelf kunnen controleren of een werknemer onder deze regeling valt.

Met deze aanpassingen wordt gestreefd naar een effectievere inzet van middelen en een administratief eenvoudiger proces voor zowel werkgevers als werknemers. Dit wetsvoorstel richt zich daarmee op een meer doelgerichte ondersteuning van werkgelegenheid voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt.

Meer weten? Bel Kaper Nooijen Advocaten, wij weten hoe het zit.

Roos VerhoorenNieuws