Heeft jouw werknemer een ongeluk gehad? Verhaal de loonschade!
Stel, jouw werknemer raakt betrokken bij een ongeluk en hij is daardoor arbeidsongeschikt. Dat is heel vervelend voor jouw werknemer, maar ook voor jou als werkgever. Immers, als werkgever heb je een loondoorbetalingsplicht van 104 weken bij ziekte. Er moet dus loon betaald worden, maar er staat geen werk tegenover. Hierdoor ontstaat een flinke schadepost. Maar let op, deze kosten kun je verhalen op de veroorzaker van het ongeval.
Voorwaarden
Als werkgever kun je rechtstreeks een vordering instellen tegen de veroorzaker van de schade. Dat wil zeggen dat je een vordering tegen de persoon of organisatie (verzekeraar) instelt die verantwoordelijk is voor de schade die jouw werknemer heeft geleden. Vereist is wel dat je daadwerkelijk het loon heeft doorbetaald en dat de werknemer (tijdelijk) arbeidsongeschikt is geraakt.
De mogelijkheid tot loonregres verjaart pas na vijf jaar. Het kan dus lonen om de ziektegevallen van de afgelopen vijf jaar eens door te lopen!
Welke kosten?
Bij loonregres kan het nettobedrag aan loon worden gevorderd van de veroorzaker van het ongeval. Reden hiervoor is dat wanneer de werknemer zijn loon zou verhalen bij de aansprakelijke partij, deze alleen maar zijn daadwerkelijk gemiste inkomsten kan verhalen, oftewel het nettosalaris. Omdat de werkgever deze claim nu doet, blijft dat bedrag hetzelfde. De werkgeverslasten kunnen dus niet worden meegenomen in de vordering. Naast de nettoloonkosten kunnen ook de re-integratiekosten worden verhaald. Dit zijn de kosten die je maakt om jouw werknemer weer aan het werk te krijgen. Voorbeelden hiervan zijn de kosten van een re-integratiebureau, voor bijscholing of aanpassing van de werkplek van jouw werknemer. Ook de kosten die je maakt om aan de wettelijke administratieve verplichtingen te voldoen, zoals het opstellen van een plan van aanpak, kan je verhalen.
De mogelijkheid tot loonregres verjaart pas na vijf jaar. Het kan dus lonen om de ziektegevallen van de afgelopen vijf jaar eens door te lopen!
Verhalen loont
In het artikel over de zieke werknemer en privacy lichtten we toe wat je mag vragen als werkgever wanneer een werknemer zich ziek meldt. Eén van die vragen is of de arbeidsongeschiktheid veroorzaakt is door een derde. Geeft jouw werknemer aan dat dit inderdaad het geval is, dan moet er een belletje gaan rinkelen. Het is namelijk altijd aan te bevelen de loonkosten terug te vorderen.
Heb je hier vragen over? Neem dan contact op via 040-238 04 44 of via het contactformulier.